Ben je klaar om online te verkopen?

Vraag je je af hoe je aan de slag kan gaan?

Het goede nieuws is dat het niet moeilijk is om een e-commerce website te bouwen. En je hebt ook geen ervaring met coderen nodig om een geweldige winkel te maken.

Een ding dat je wel nodig hebt om succesvol te zijn, is het juiste plan. En dat is precies wat de ik vandaag voor jouw in petto heb

Ik geef je het exacte plan om jouw eerste (of tweede) e-commerce winkel in slechts 9 eenvoudige stappen te bouwen.

Voordat we ingaan op de leuke aspecten van het bouwen van je eerste e-commerce website, moet je eerst een belangrijke basis leggen.

Door een goede basis te leggen, kan je je site (en bedrijf) vanaf het begin optimaliseren. Het zal je werk ook gemakkelijker maken wanneer je cruciale beslissingen moet nemen.

Het eerste dat je moet aanpakken, is je bedrijfsplan.
Wat is je bedrijfsplan?
Laat je niet intimideren door de gedachte om een ​​businessplan op te stellen. Zelfs als je hier geen ervaring hebt.

En geloof me, het is niet zo moeilijk als je denkt dat het is.

Het enige dat je hoeft te doen, is een paar eenvoudige vragen beantwoorden, zoals:

Waarom wil je dit bedrijf starten?
Is er momenteel een gat in de markt?
Welk probleem lost je op voor je klanten?
Hoe helpt je ​​product dit probleem voor klanten op te lossen?
Wat ga je verkopen?
Aan wie ga je deze items verkopen? (d.w.z. wie is je doelgroep of je doelgroep?)
Wat is je unieke verkoopargument of concurrentievoordeel? (d.w.z. waarom zouden je klanten je verkiezen boven een concurrent?)
Hoeveel kan je investeren aan installatiekosten om dit bedrijf aan de gang te krijgen?
Hoe ga je producten op de markt brengen?
Heb je een marketing of verkoop plan?

De antwoorden op deze vragen zouden een businessplan voor je moeten vormen.

Denk na over het formuleren van een doel. Deze tekst wordt gebruikt om een ​​”Over ons-pagina” in te vullen die je klanten een idee geeft van waar je merk voor staat. Hiermee wordt ook een kijkje gegeven in het verhaal van je merk om contact te maken met je publiek.

Zodra je bedrijfsplan helemaal klaar is, bent je klaar voor de volgende stap: je bedrijf legaal opzetten.
De enige stap die je niet kunt missen!
Er zijn een paar belangrijke juridische stappen die je moet doorlopen voordat je online gaat verkopen.

Je gaat eerst naar de Kamer van Koophandel om je bedrijf te registreren.

Je hebt namelijk een KvK nummer voor je bedrijf nodig en een BTW nummer.

Als je extra geld hebt liggen, loont het om iemand met ervaring hier in te huren, zodat je jezelf niet blootstelt aan juridische problemen.

Maakt je geen zorgen, deze stap kan uitvoeren zonder tussenkomst van een advocaat als dat niet binnen je budget valt. Volg gewoon de richtlijnen van de KvK en je bent in goede handen.

Zodra alle formaliteiten zijn afgehandeld, kunt je doorgaan naar de volgende stap: jouw producten, prijzen en bijbehorende kosten.
Nog een paar vragen om uit de weg te gaan …
Vervolgens moet je bepalen wat je gaat verkopen.

Als je al een bestaande fysieke winkel hebt, kunt je klein beginnen door eerst alleen je populairste items aan je e-commerce site toe te voegen. Dan kun je later meer items toevoegen.

Voor degenen die net beginnen, overweeg om in eerste instantie alleen met je kernproducten te beginnen.

Dit maakt het minder ontmoedigend om aan de slag te gaan en vergroot je kansen om op tijd te starten in plaats van te wachten tot alles is toegevoegd voordat je geld gaat verdienen.

Bereken van daaruit hoeveel je voor deze items gaat vragen.

Bedenk hoeveel ze je kosten voordat je een prijs vaststelt om een ​​gezonde winst te maken.

Je moet ook nadenken over je verzendkosten.

Hoeveel ga je in rekening brengen voor verzending? Biedt je gratis verzending aan klanten die aan een minimum aankoopbedrag voldoen?

Houd er rekening mee dat je je verzendkosten zo laag mogelijk wilt hebben. Anders gaan de meeste potentiële klanten gelijk weg.

Statistieken wijzen uit:

36% van de online shoppers verlaat hun winkelwagentje vanwege verzendkosten
64% van de ondervraagde consumenten zei dat verzendkosten “grote” invloed hebben op hun aankoopbeslissingen
Klanten die gratis verzending ontvingen, rapporteren een “algemene klanttevredenheidsscore die 10% hoger was”

Voordat je iedereen gratis verzending gaat aanbieden, moet je er rekening mee houden dat deze bijbehorende kosten ook moeten worden meegerekend in de prijs die je klanten in rekening brengt. Maar je wilt niet dat je artikelen te hoog geprijsd zijn.

Je moet hier een evenwicht vinden.

Om dat te doen, moet je wellicht op zoek gaan naar korting op de verzendkosten om te zien welke aanbieder je kosten het meest verlaagt.

Een andere belangrijke factor om te overwegen, is hoeveel belasting (BTW) je moet heffen.

Bedenk tot slot, voordat er verkopen plaatsvinden, hoe je betalingen gaat innen.

Afhankelijk van het platform dat je kiest (hierna meer hierover), moet je wellicht een betalingsverwerking oplossing opzetten, zoals we later zullen bespreken.

Voor nu is het alleen belangrijk om te begrijpen dat dit een ander item is dat je van je lijst moet afvinken voordat je begint met verkopen.

Laten we het hebben over de verschillende soorten e-commerce platforms waarop je kunt verkopen, te beginnen met de gemakkelijkste.